Pengalaman Pertama

hari jumaat lepas satu berita mengejutkan  sedara ku telah meninggal dunia, arwah tidak pernah mnnjukkan sakit apa..tapi ajal kan..tetap dirasai semua orang tidak kira sakit atau pun tidak semua telah ditetapkan oleh Allah swt.. -alfatihah-semoga beliau ditempatkan bersama para solihin.

perasaan sedih sangat sebab arwah ni sangat baik orangnya, malah berusaha keras mencari rezeki untuk anak-anak beliau. nak dijadikan cerita, tergerak dihati nak mandikan dan kapankan beliau..kerana sebelum ni  tidak pernah buat perkara ni sebabnya terpikir rugi belajar semua tapi tidak praktikkan maka hari itu adalah pengalaman pertama aku mandikan dan kapankan mayat. kalau ikutkan aku adalah orang paling takut buat-buat benda camni..tapi alhamdulillah pada hari itu tidak ada perasaan sedikit takut pun utk melakukan fardhu kifayah ni..malahan bersungguh sebab arwah ni sangat baik jadi aku rasa ikhlas nak buat itu semua utk arwah. alhamdulillah selepas settle semua urusan tu dengan baiknya, aku rasa bersyukur sgt niat dihati tu telah termakbul dan selesai dijalankan.

ingatkan selesai lah semua tapi lupenya ada ujian juga Allah berikan...selepas je balik dari pengebumian  pulang ke rumah masa tu tiba2 perasaan takut datang dan terbayang2 mayat arwah..aduhh mase tu rase xtau nak gmbarkn cmne..nak p toilet teringat..nak kedapur teringat...boleh kata setiap masa lah.. malam nak tido aku dah start gelisah..baring pusing sana teringat pusing sini teringat..akhirnya aku amek kputusan tido ngan mak jela...masa tu barulah dapat terlelap sikit...aura mak memang kuat (sayang mak  :) )sehinggalah berlanjutan pada hari ini aku masih xdapat lupekan benda ni..  sehinggalah ade someone bagi doa tuk tido kalau kite ade perasaan mcm ni..time kasih banyak2.. malam nak tdo tu praktikkan .. so doa ni dari hadith Nabi SAW...maka ia adalah sahih dan boleh digunapakai sekaligus kita mengamalkan sunnah nabi.
doa tersebut:
فقد روى أبوداود والترمذي وغيرهما من حديث عبدالله بن عمرو بن العاص رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: ((إذا فزع أحدكم في النوم فليقل:أعوذ بكلمات الله التامة من غضبه وعقابه،وشر عباده،ومن همزات الشياطين وأن يحضرون،فإنها لن تضره))
 maksudnya: "Aku berlindung dengan kalimah Allah yang sempurna dari kemarahan Allah dari kejahatan hamba-hamba-Nya dan dari gangguan syaitan dan dari kehadiran mereka (HR. Abu Daud dan Tir-middzi)"

=(التوقيع)
جاء رجل إلى النبي صلى الله عليه وسلم00فشكا إليه أهاويل يراها في المنام ؛ فقال : إذا أويت إلى فراشك فقل : أعوذ بكلماتالله التامه من غضبه وعقابه , ومن شرعباده ، ومن همزات الشياطين وأن يحضرون "" حديث صحيح "" الصحيحه

alhamdulillah lepas baca doa ni dan baca 3 surah "QUL" aku dapatkan lelap mata dengan senangnya dan tidak ada perasaan takut dah..syukur sangat mlm td dapat tdo dengan "kualitinya"..

begitulah pengalaman pertama memandikan dan menkafankan mayat sampai xboleh tido.. :)insya'Allah nak mencuba lagi untuk kali kedua :). salam sayang Strawberry.. :)

0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2009 - Strawberry Sebaik-baik Wanita - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template