HadithHadith mengenai Puasa Sunat

hasil daripada pencarian dalam kitab Riyadhus Salihin.. dapatlah kumpul hadith2 pasal puasa sunat ni sebagai rujukan diri sendiri....bukan senang nak buat puasa sunat ni..memang kene kuatkn semangat menahan diri dari suma perkara..tapi kalau dah biasa lakukan..insya'Allah semuanya dipermudahkan..apepun istiqamah! :) Salam sayang strawberry :)


PUASA SUNAT

1-      SUNNAH PUASA PADA HARI ISNIN & KHAMIS

Puasa Hari Isnin dan Khamis
Disunatkan juga berpuasa pada tiap-tiap hari Isnin dan Khamis, kerana Rasulullah s.a.w. mengambil berat puasa pada kedua-dua hari yang tersebut.
Ini diterangkan dalam hadith yang berikut:
54- عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ تُعْرَضُ الْأَعْمَالُ يَوْمَ الِاثْنَيْنِ وَالْخَمِيسِ فَأُحِبُّ أَنْ يُعْرَضَ عَمَلِي وَأَنَا صَائِمٌ. (رواه الترمذي)
54- Dari Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Segala amal dibentangkan (oleh malaikat ke hadrat Allah Rabb al-'Alamin) pada tiap-tiap hari Isnin dan hari Khamis, oleh itu aku suka amalku dibentangkan semasa aku sedang berpuasa. "(1)
(Hadith Hasan Gharib - Riwayat Tirmizi)
Menurut Imam Nawawi, rahimahullah: Hadith ini juga diriwayatkan oleh Imam Muslim dengan tidak menyebutkan tentang puasa. (2)
Dengan ini dapat difaham bahawa hadith riwayat Muslim itu hanya menerangkan keistimewaan hari Isnin dan hari Khamis, manakala hadith riwayat Tirmizi yang lalu menerangkan;  Baginda berpuasa pada kedua-dua hari itu ialah disebabkan keistimewannya yang tersebut.
__________________________
1. Tuhfat al-Ahwazi (3:450).
2. Riyad al-Salihin (hlm. 454).

Keistimewaan Hari Isnin Secara Khusus
Hari Isnin pula mempunyai keistimewaan yang lain. Ini diterangkan dalam hadith yang berikut:
55- عَنْ أَبِي قَتَادَةَ الْأَنْصَارِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ عَنْ صَوْمِ يَوْمِ الِاثْنَيْنِ قَالَ ذَاكَ يَوْمٌ وُلِدْتُ فِيهِ وَيَوْمٌ بُعِثْتُ أَوْ أُنْزِلَ عَلَيَّ فِيهِ. (رواه مسلم)
55- Dari Abu Qatadah al-Ansari r.a., bahawa Rasulullah s.a.w telah ditanya tentang puasa hari Isnin.
Baginda menjawab:  "Hari itu (hari yang bersejarah, kerana) padanya aku dilahirkan dan padanya aku diutus menjadi Rasul - atau pada hari itulah (mula-mula) diturunkan al-Qur'an kepada aku."(1)
(Hadith Sahih - Riwayat Muslim)
Daripada hadith ini dapat difaham dengan jelas,  bahawa sebabnya Rasulullah s.a.w. mengambil berat berpuasa pada tiap-tiap hari Isnin ialah sebagai bersyukur kepada Allah s.w.t kerana pada hari inilah Baginda diputerakan (hari maulidnya) dan pada hari inilah juga al-Qur'an mula-mula diturunkan serta Baginda diutuskan menjadi Rasulullah sebagai rahmat bagi seluruh alam. 
Hakikat inilah yang menjadikan umat Islam turun temurun, menyambut "Hari Maulid al-Rasul" dan "Malam Nuzul al-Qur'an" dengan penuh kesyukuran. 
_________________________
1. Sahih Muslim - hi Syarh al-Nawawi (8:51).

2-      SUNNAH PUASA 3 HARI SETIAP BULAN

·         Dari Abu Hurairah ra berkata kekasihku Rasulullah saw berpesan kpd saya untuk berpuasa 3 hari setiap bulan, dua rakaat Dhuha dan Solat witir sebelum saya tidur.
(riwayat Bukhari&Muslim)

-Hadith Sahih-

·         Dari Abdullah bin ‘Amr bin Ash ra berkata: Rasulullah saw bersabda:
“puasa 3 hari setiap bulan itu adalah seperti puasa sepanjang masa.

(riwayat Bukhari&Muslim)
-Hadith Sahih-

·         Dari Muadzah Al-Adawiyyah bhawasanya ia pernah bertanya kpd Aisyah ra:
“Apakah Rasulullah saw biasa puasa 3 hari setiap bulan?
Aisyah menjawab: “ya”.
Saya bertanya lagi: “bulan apa saja beliau berpuasa?
Aisyah menjawab: “ tidak peduli bulan apa saja beliau berpuasa.”

(Riwayat Muslim)
-hadith sahih-

·         Dari Qatadah bin Milhan ra berkata:
“Rasulullah saw menyuruh kami untuk puasa pada أيام البيض  yakni tanggal 13/14&15.

(riwayat Abu Daud)


3-      MAKRUH MENGKHUSUSKAN HARI JUMAAT UNTUK PUASA

·         Dari Abu Hurairah ra dari Nabi Saw, beliau bersabda:
“janganlah kamu sekalian mengkhususkan malam jumaat untuk bangun (solat malam) diantara malam-malam yang lain, dan janganlah kamu sekalian mengkhususkan hari Jumaat untuk berpuasa diantara hari-hari yang lain kecuali bila salah seorang diantara kamu sekalian mengerjakan puasa WAJIB.

Penerangan
Boleh berpuasa pada hari jumaat jika itu puasa yang diwajibkan.

(riwayat muslim)
-hadith sahih-

·         Dari Abu Hurairah ra berkata:
“saya mendengar Rasulullah saw bersabda: “Janganlah sekali-kali salah seorang diantara kamu sekalian berpuasa pada hari jumaat kecuali bila disambung dengan hari sebelumnya atau hari sesudahnya.

Penerangan
Apabila seseorang berpuasa sunat pada hari jumaat mestilah puasa itu disambung (ada pasangannya) samaada khamis (hari sebelumnya) atau sabtu (hari sesudahnya).

(riwayat Bukhari&Muslim)

·         Dari Muhammad bin Abbad berkata :
“saya bertanya kpd Jabir ra:
“apakah Nabi saw melarang untuk berpuasa pada hari jumaat?
Ia menjawab: “ya”

(riwayat Bukhari&muslim)

0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2009 - Strawberry Sebaik-baik Wanita - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template